Dan akhirnya terjawab juga persoalan. Kering habis minyak brek rupanya. Master pump dan pump untuk brek belakang semua sudah bocor. Arrghhhh pertama.
Biasalah adat sebagai pomen kereta , segenap pelusuk sistem kereta akan di periksa untuk mencari apa-apa permasalahan agar dapat menjana pendapatan untuk bengkel. Rupanya mounting absorber depan pon sudah hampir mahu pecah dan penuh dengan rekahan. Kalau tidak diganti, kemungkinan akan pecah dan absorber akan tersembul keluar lantas melubangkan bonet depan kereta aku. Argghhh kedua.
Setelah habis dana aku, maka sedap semulalah brek dan absorber depan Sang Wira ini. Tetapi ku harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan ditengahari. Dua minggu selepas kejadia pertama, berlaku pula kejadian kedua. On the way ke tempat kerja, turun saja dari jambatan Banting , tiba-tiba enjin kereta mati. Peliknya tapi taklah panik sebab kereta manual. Free gear saja, kereta menggelongsor terus ke tepi bahu jalan. Jam menunjukkan pukul 6:40 pagi, mana ada kedai bukak. Terus aku telefon orang rumah minta diambil. Kemudian pada pukul 9 pagi aku pergi ke bengkel dan membawa mekanik ke tempat kejadian. Rupanya distributor sudah kong. Setelah 16 tahun berkhidmat akhirnya rosak juga. ingatkan tahan 100 tahun *sarcasm*. Setelah ditukar dengan distributor baru, maka hidup semulah enjin Sang Wira ni. 0.25K jugak lah. Arghhhh ketiga.
Memang lumrah masalah-masalah begini akan datang juga akhirnya cuma kita tak tahu bila. Ajal maut pun begitu juga kan.
Adios. :-)
akupun kena tapau jugak minggu lepas, bateri king kong... kopak 0.19K jugakla~
ReplyDelete(fuh letak K nmpk mcm byk je kan?)
tu lah. inilah nasib namanya.we never know kan. Penggunaan K ialah untuk menampakkan kereta kita sama tahap dengan BMW, Mercedes dan LEXUS. hahaha
DeleteApa pun safety first bro..dengan pemanduan jarak jauh dari Banting ke wangsa maju tu.dana hiburan kena tolak tepi dulu la..heheh
ReplyDeleteni ialah asam garam menggunakan kenderaan peribadi la ye.
ReplyDelete