Tuesday 25 February 2014

BEBELAN METAL versi PANTERA HAMMER

Semenjak dua menjak ni aku amat suka dengar semua lagu dari band SLAYER dan juga PANTERA which the guitarist from both bands already passed away. Sad but true.

Cadangnya aku ke Kinokuniya hari ini nak pegi survey kot kot metal hammer terbaru Thrash Metal edition gamba kaver encik Kerry King dah ada dekat sana tapi isu ini pulak yang atas bookshelf. Aku tak tau samaada isu thrash metal tu edisi terhad atau tidak tapi yang gamba Phillip Anselmo ni pon macam menarik juga dan kebetulan dua tiga menjak ni tengah bersemangat PANTERA jadi sambar je lah.



Didatangkan dengan envelope cover, 1 CD band british dan 12 keping poster, salah satunya adalah poster dari band thrash baru yang aku agak minat jugak iaitu GAMA BOMB.




Dimebag Darrell, Vince Paul, Philip Anselmo dan Rex Brown. Dari Glam Metal ke Thrash/Groove metal. Satu transasi yang perlu dan mereka kekal dengan format itu hinggalah ke akhir hayat PANTERA. Dalam majalah Decibel pernah dikeluarkan kenyataan yang reason penukaran genre oleh PANTERA pada tahun 1990 melalui album Cowboys From Hell mungkin berkait rapat dengan terbitnya album ...And Justice For All pada tahun 1988 oleh METALLICA. Pada aku mungkin ada kebenarannya sebab sound drum Vince Paul dari album Cowboys hampir sama dengan sound drum Lars Ulrich era Justice. Ditambah pula dengan sound gitar yang dry dan to-the-face Cowboys hampir sama dengan tone James dan Kirk era Justice. Well, change for the better aku setuju je. hahahha. Bila mengingatkan PANTERA pada zaman glamnya agak weird. ha ha ha ha.




Hahaha. Part metallica yang hujung tu macam kelakar pulak.





Ni CD yang diberikan percuma sekali dengan pembelian Metal Hammer ni. Semua band aku tak pernah dengar, boleh try pasang dalam kereta balik kerja petang nanti. jyeah.

12 comments:

  1. Replies
    1. mau masuk mana? aku olredi sambar Washburn Dimebag Darrel Signature Model. rare. hahah

      Delete
    2. Recomended thrash metal yg mungkin anda terlepas dulu lihat disini (klik)

      Delete
  2. Replies
    1. Dean aku tak minat sangat, pantera zaman ganasnya (Far Beyond Driven, The Great SouthernTrendkill, Reinventing the steel) Dimebag pakai Washburn. hahaha

      Delete
  3. Aku tak pernah benar2 nak hargai muzik Pantera. Aku keliru sikit. Dengar2 gitu je lagu2 dorang..Tapi baca permulaan dorang main kat club2, memang kagum la sejarah dari dorang mula dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. mesti sebab dengar suara vokal dia yg terlampau kan. kalau dengar album last diorang 'reinventing the stee'l vokal dia lagilah almost shrieking nyaring gila kekadang sakit telinga. hehehe

      Delete
  4. Pantera - Far Beyond Driven is still my all time favourite...walaupun byk org menyampah dgn album ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah,...sebab ade lagu bottle of pills tu. mcm gangsta rap jak. hahah. pelik betul lagu tu.

      Delete
  5. Cemetary gates lagu evergreen pantera paling di sukai..tak silap aku gama bomb tu band lama kot..kalo ko lom dengar Hirax,cekidot,memang thrash 80s sound dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr GamaBomb band baru bro. full length tahun 2006 tajuk "survival of the fastest '. kenaikan semula populariti genre thrash metal mula dikesan sekitar 2003-2004... so mereka yg muncul lepas tahun itu ada lah " new " school of thrash pada aku (sezaman dgn municipal waste, trivium etc..).heheh. Hirax antara band feveret aku.vokalisnya katon w de Pena antara a few frontman berkulit hitam. dan mereka ini pada zaman awalnya agak rapat dgn metallica. byk gamba dlm internet derang lepak dgn krew dr bay area SF.

      Delete
    2. Tu lah..nak sebut nama vokalis dia bukan main payah..heheh
      Suka sound gama bomb tu mmg mcm 80an nya sound thrash

      Delete