Friday 22 January 2016

BEBELAN METAL versi FANTASI


Akhirnya. Sampai jugak magazine nih, seller kat TTDI je rupenye.kalo tau baik gi amik sendiri. 5 hari baru sampai. haihh. Receptionist kt lobby style blur2 plak tu.adoihhh. Ni isu keluaran Julai 1994. Kat Amcorp Mall isu yang sama dijual RM300 senaskah. Yang ini aku dapat harga marhaen. Kondisi super tiptop. Haha.



Pada tahun 2008, aku dan seorang lagi rakan berpeluang menimba ilmu (more to internship) dengan the one and only Jaafar Taib, pemilik magazine Gila-Gila dan Fantasi. Bila berus lukisan berada di tangan, he is a badass. Pada aku dia ni macam grand master Jedi sebab apa saja yang dilukis beliau amatlah cantik. Memang besar bakat yang Allah SWT pinjamkan pada beliau tapi itu juga adalah hasil usaha beliau menajamkan skill sendiri. 

Kami diberi sebuah bilik di stor lukisan beliau di salah sebuah rumah kedai di Jalan Kuching. Di dalam rumah kedai itu ibarat simpanan khazanah illustrasi yang tidak ternilai harganya. Dan didalam timbunan berharga itu, disitu tersadainya mastercopy untuk semua majalah Fantasi yang pernah dicetak. Encik Jaafar ada memberitahu aku yang dia berharap untuk scan semua isu Fantasi dan merilis semula dalam bentuk digital. Diharap impian beliau tercapai juga akhirnya.

Magazine Fantasi ini antara pencetus bagi aku untuk belajar melukis dan menjadi animator dulu. Antara pelukis yang aku minat ialah saudara Aedes sebab karya beliau sangat heavy metal.hehehe.Ahhhh the memories. huhuhu.


12 comments:

  1. Perggghh..untung bro dpt majalah ni..mmg terbaik.dulu mmg rajin beli majalah ni tapi syg takda lagi.mmg artwork,story dalam majalah ni best

    ReplyDelete
  2. Dulu beli semata2 kerana lukisannya lawa2...sayang dulu tak pernah terpikir nak simpan benda2 macam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes bro.tak tau plak harga skrg melambung tinggi.bole jadi aset.hahaha

      Delete
  3. bertuahnye kau. Dan tumpang gembira kat bakat yang kau ada.
    Aku kalau jumpa Tuan Jaafar Taib.
    Aku rasa aku tak tahu cammana aku express betapa aku hargai dan minat sangat Majalah Gila2 dan segala terbitan mereka sewaktu aku membesar dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuh aa bang deaf.he is a living legend.mmg rasa bertuah tp sayangnya aku tak dapat meneruskan kerjaya dlm bidang kreatif atas sebab tertentu.huhu.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. fantasi ni dulu alternate utk gila2... lebih serius dan lebih matang

    rasanya abg aku pernah beli sekali je kot majalah fantasi ni pertengahan 80an dulu, he's more into gila2 actually

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. Fantasi ni lebih pada skill lukisan berbanding cerita.

      Delete
  5. bleh tahan harga kat amcop tu.

    ReplyDelete
  6. Boleh kita berhubung dgn saudara untuk consult mengenai majalah ni?saya perlu lebih maklumat, kalau tak keberatan boleh saudara suluhi saya

    ReplyDelete